12 Mei 2014

Hadiah Hari Guru 2014

Dua tiga hari ni dok asyik sibuk dengan persiapan sambutan Hari Guru. Sebenarnya benda ni takde kena mengena pun dengan aku. Walaupun lecterur ngan cikgu tu kerjanya sama... mengajar jer.... tapi xpernah pulak dengar orang buat sambutan Hari Pensyarah. Hehehehe..... Anyway, tu bukan point citer aku hari ni. Cuma beberapa hari lepas, ada sedara mara datang ke rumah. Then, ada la anak buah dua tiga orang tinggal kat rumah sementara mak bapak dorang pegi cari barang kat Bandar Kuantan, akulah yang kena jadi babysitternya.
       Hari tu, si kecik tu dok sibuk meneman aku dalam bilik tengah. Dia suka dok kat dalam tu, sebab ada banyak kaler, pen marker, fibric marker, ada banyak gunting kertas berbagai corak, ada banyak riben, kertas Deco, Kain Lace, manik dan macam2 lagi. Kira bilik tu macam bilik 'production' aku la. Tapi si kecik tu tak berani sentuh, dia berani tengok je. Tapi dalam dok tengok2 tu, sempat lagi si kecik (perempuan, sekolah rendah) tu mengadu kat aku yang dia xde hadiah lagi tuk bagi kat cikgu dia. Mak dia xnak beli. Dia disuruh buat sendiri, supaya jadi lebih bermakna. Dia minta idea dari aku. Alahai...... nasib baiklah ko ade mak sedare hok kreatif.
   Tetiba jer aku terfikir. Aku ada banyak CD lama. Well.... dah tiba masa tuk 'art and design'. Meh sini.... makcik ajar mcm mana nak buat hadiah Hari Guru dengan CD lama. Firstly, gi kutip CD citer lama2 yang dah xnak tengok. Yang calar balar. Kalau ada skali ngan kotak plastik tuh lagi bagus.

Ni dah kira save bajet sangat dah nih! Kalau nak bagi kepada 10 orang cikgu, pilih je mana2 10 keeping CD. Lepas ni, kita akan hias kat bahagian yang ada tajuk citer tu.
Langkah seterusnya, ambik kaler acrylic. Apa2 warna pun xkesah. Tutup semua bahagian tajuk tu dengan kaler acrylic. Jangan guna 'color water', 'magic color' atau crayon plak. Tu semua warna yang mudah luntur. Kaler acrylic ni, dia lebih pekat, cepat kering dan akan jadi keras bila kering. So, bila kaler kat atas CD tu, kaler dia akan tahan lebih lama.

Makcik guna kaler hijau sebab nak guna tema alam flora gituh! Hihihihihi.... Bila dah siap, letak kat tempat panas atau bawah matahari supaya kaler tu cepat kering. Then tulis ucapan kat atas CD tu.

Boleh guna pen marker kaler hitam. Tapi makcik lebih suka guna Liner untuk Glass Deco sebab dakwat dia timbul. Tambahkan sedikit warna terang kat perkataan tuh supaya warnanya jadi lebih menyerlah. Makcik guna warna emas. Ada aura mewah sikit. Khihihihi...

Langkah seterusnya adalah dengan memotong kertas warna, buat bentuk daun dan bunga dan tampal dengan gam UHU kat atas CD tu untuk dijadikan hiasan.


Lastly, letak dalam kotak plastik CD tu supaya mudah untuk dibungkus dengan kertas pembalut hadiah.

Haaaa....... siap!. Oh yaaaa....... Kalau ada ucapan tambahan, boleh la tambah cover kertas kat depan CD tu. Hiasan CD tu boleh je dipelbagaikan. Tapi kat sini, makcik tunjuk cara yang ringkas2 je. Mudah tuk anak buah hiaskan.

Dipendekkan cerita, hari tu, si kecik tu siapkan 6 keping CD sekaligus dengan dibantu oleh makcik dia. Yang paling kena tolong, tu haaaaa..... bab nak tulis ucapan tu. Katanya tulisan dia xberapa cantik. Hummmm.... xpe la.

Owwwhhhhh!... sebelum terlupa. Aku nak maklumkan yang kaler acrylic, pen marker ataupun Glass Deco tu memang dah ada kat rumah. Tapi kalau anda rasa nak beli, boleh gi cari kat kedai buku ataupun kat kedai cenderahati. Kat Kuantan ni, benda2 tu semua aku cari kat kedai buku atas Kuantan Parade. Semua bahan tu x sampai pun RM10 tapi boleh guna untuk tempoh yang lama. Kira berbaloi laaaaaa beli. Tapi, kalau xbeli pun xpe...... Guna apa yang ada kat rumah sudah. Yang penting pemberian tu dibuat dengan ikhlas dan tahan lama diingatan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelajar dilarang pasang muzik dan menyanyi di dalam kelas saya!

 Jangan play muzik! and don't sing! Kenapa? Sebab saya sejenis manusia yang audiophile. Muzik menyebabkan saya hilang fokus. Saya akan f...