16 April 2014

Buat kotak origami

Mmmm.... dapat masalah baru. Pening pulak kepala bila dok pikir, nak soh budak2 handle program dengan kos yang ciput. Subjek Organizing Skills semester January-May 2014 ni, budak2 ni kena anjurkan satu program berbentuk pertandingan. So, mereka kena buat pertandingan mewarna untuk budak2 kecik. Target 80 orang kanak-kanak yang berumur 4 hingga 6 tahun.
     Tiap2 minggu aku suruh std present progress tugasan setiap biro. Nampak jugak perkembangannya. Bila bab cenderahati, aku jadi cuak. Hadiah tuuuu... no problem la.. dibalut ngan wrapping paper, ada hamper lagi. Kira okey la tuh. Tapi bila aku tanya, nak bagi apa kat budak2 yang mendaftar dan main puzzle dan sebagainya? mereka kata nak bagi gula2. Aku kata, okeyla.. budak2 memang suka makan gula2. Then aku tanya, ada bawa contoh tak?. Pastu std tu hulurkan kat aku sebungkus plastik yang mengandungi gula2 dan juga jelly. Adoilaaaaaaa..... aku memang anti bebenor kalau tengok tugasan yang dibuat ala kadar macam nih! Aku bagitau stud tu yang aku nak cenderahati yang ada unsur eksklusif.... hanya yang hadir program je... yang bleh dapat... then kalau boleh ada tertera kat cenderahati tuh tajuk program laaa..... Aku bagitau std, kalau malas sangat, gi tempah stiker then tampal kat plastik tuh. Std tu pandang aku dengan muka blur... dalam hati aku merungut sendiri..... aaaaiiissshhhhhhh!cari marah betul la dia nih!
     Para pembaca blog sekalian, kat sinih aku nak bagi idea. Kalau rasa nak bagi cenderahati yang eksklusif dengan kos yang kecik, macam nak bagi gula2 tadi tuh, aku cadangkan korang buat sendiri kotak dari kertas A4 yang biasa tuh. Nak lawo skit, gunalah kertas yang kaler warna-warni skit, barulah menyerlah. Korang hanya perlukan kertas bersaiz A4 ngan riben. kertas tuh, kalau boleh yang 160mg baru kukuh skit. Kalau nak buat yang tebal dia 80mg pun boleh juga. Cuma dia tak tahan berat then jangan tindan dengan benda2 berat, sebab mudah kemek.
       Nak eksklusif, korang kena ada printer kaler. Jenis inkejet ke... lazer ke... tak kesah lah.. yang penting bleh kluar kaler. 1st step, korang print-out nama majlis korang kat atas kertas A4 tuh. Cuba setting bagi kedudukan perkataan tuh akan  berada kat tengah2 penutup kotak. Kalau korang nak buat 80 kotak, korang kena print atas 80 helai kertas A4. Tu untuk buat penutup kotak.
     2nd, korang kena lipat kertas A4 yang kosong hingga menjadi kotak. Macam mana nak buat? korang boleh search cara dia kat internet. Nak mudah lagi, korang bukak je YouTube then taip macam mana nak buat origami box. Ni contoh kotak yang aku buat dengan kertas A4 yang tebal dia 80mg je.
 

    

Cara buat penutup kotak ngan badan kotak tu.... sama je kaedah dia... cuma untuk penutup kotak tu perlu ada ruang antara lipatan skit. So saiz dia akan besar skit dari saiz badan dia. Kira bleh telus lah badan kotak tuh. 3rd, korang isilah gula2 ke, jelly ke, apa2 yang korang nak bagi kat guest, tutup ngan penutup kotak tuh then 4th, hiaskan ngan riben. Taaaraaaaaaaa......
Jimat kossssssssssssssssssssssssssss...............
Bagi aku laaaa.... tak semestinya program budak2, kotak ni gak sesuai tuk majlis2 pertunangan, majlis2 kahwin pun okey gak. Lagipun, untuk letak gula2 jer.. kalau kira kos nak buat kotak nih... tak sampai pun RM0.50 sekotak.. yang penting rajin melipat kertas. Wokehhhh... see you soon.... byeeee.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pelajar dilarang pasang muzik dan menyanyi di dalam kelas saya!

 Jangan play muzik! and don't sing! Kenapa? Sebab saya sejenis manusia yang audiophile. Muzik menyebabkan saya hilang fokus. Saya akan f...