07 Julai 2011

Keychain dari Si Cilik

Salah satu permainan kanak-kanak adalah tanah liat. Apa yang unik tentang permainan ini adalah dia boleh jadi macam-macam. Nak permainan apa? nak kuda? ayam? gajah? ular? anak patung? semua boleh dibuat dengan tanah liat. Tetapi satu kelemahan tanah liat yang kebiasaannya digunakan oleh kanak-kanak adalah bentuknya tidak kekal. Dengan kata lain, tidak boleh dijadikan kenangan. Oleh sebab itu, saya nak beri satu cadangan kepada para ibubapa atau cikgu-cikgu taska. Apa kata beli tanah liat yang mahal sedikit (diproses kepada kertas) kepada kanak-kanak yang pastinya, tanah liat tu boleh dikeringkan dan menjadi keras. So bentuknya akan tahan lebih lama. So pasti kanak-kanak berasa gah dengan hasil seni mereka sendiri.
Projek Cilik pertama yang saya nak cadangkan disini adalah membauat 'keychain' sendiri. Barang yang anda perlukan adalah tanah liat, acuan kuih(berbagai bentuk dan corak), lidi dan besi keychain. Kos bahan tak sampai RM20, tetapi barang-barang ni boleh digunakan oleh 10 orang kanak-kanak. Kalau memang ada 10 orang kanak-kanak, tanah liat tu boleh dibahagikan kepada beberapa ketulan kecil. Tapi peringatan kepada ibubapa dan juga cikgu-cikgu tadika, pastikan baki/sisa tanah liat yang tak habis digunakan itu disimpan di dalam bekas yang kedap udara kerana jika disimpan dalam suhu bilik, lama-kelamaan ia akan menjadi kering dan akhirnya mengeras.
Sebelum meletakkan tanah liat di dalam acuan, pastikan tanah liat tersebut diuli sedikit supaya tidak terlalu kental. Jika tanah liat terasa sedikit kering, basahkan tangan dengan sedikit air paip dan uli tanah liat dengan tangan yang basah tersebut. Kemudian, isikan tanah liat tu kedalam acuan yang disediakan tadi. Jika anda kreatif, tanah liat tu juga boleh dibentukkan dengan menggunakan tangan, mengikut keinginan dan kesukaan sendiri.
Bila sudah tersedia di dalam acuan, anda boleh menjemur tanah liat bersama acuan tadi di bawah cahaya matahari sehingga kering. Jika anda membiarkan tanah liat tersebut di dalam acuan dan membiarkannya berada dalam suhu bilik. Mungkin tanah liat ini memerlukan masa dua hari untuk betul-betul menjadi kering.
Disini saya sertakan gambar-gambar cara untuk membuat key-chain daripada tanah liat. So bolehlah try dengan si cilik. Pasti mereka suka.


1) Isikan kertas liat ke dalam bekas acuan yang disukai.


2) Untuk buat key-chain, jangan lupa buat lubang kecil dengan penyedut minuman.


3) Biarkan kertas liat supaya menjadi kering dan mengeras.


4) Setelah betul-betul kering, keluarkan kertas liat dari bekas acuan dengan cara menekan bahagian belakang bekas acuan tersebut.


5) Warnakan kertas liat tersebut dengan menggunakan warna air (water colour). Sila pastikan warna betul-betul kering sebelum warnakan bahagian lain dengan warna lain supaya tidak kelihatan comot.


6) anda boleh menulis perkataan dengan menggunakan pen dakwat cair.




7) akhir sekali, bolehlah dimasukkan tali pengikat untuk membolehkan key-chain ini disangkut pada beg ataupun sebagai penghias telefon bimbit.

Dah SIAPPPPPPPPPPPPPPPPPP......

Peringat : Jangan rendam key-chain ini di dalam air. Jika tidak ia akan menjadi lembik semula.



Jika anda mempunyai kesukaran untuk mendapatkan bahan mentah untuk buat kraftangan ini, saya boleh membantu anda. Anda cuma perlu klik bahagian 'Tempah Bahan' di bahagian atas blog ini. Selamat mencuba!

1 ulasan:

  1. sy nk order kertas liat
    mcmna ye?? @ nk dptkan kt mana. sy tnggl di
    penang

    BalasPadam

Pelajar dilarang pasang muzik dan menyanyi di dalam kelas saya!

 Jangan play muzik! and don't sing! Kenapa? Sebab saya sejenis manusia yang audiophile. Muzik menyebabkan saya hilang fokus. Saya akan f...